Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.11.2013 17:20 - Окупацията като форма на протест
Автор: my2point Категория: Лични дневници   
Прочетен: 203 Коментари: 0 Гласове:
0



В днешни дни окупацията като същност и начин на изява не е чужда за никого. Няма медия, която да не говори за окупацията на ВУЗ-ове от „Ранобудните студенти“. Всеки българин е „за“ или „против“ тази форма на изразяване на мнение и недоволство. Но  защо студентите избраха точно тази форма? Това ли е правилният начин да се изрази общественото мнение?

 По своята семантика думата „окупация“ се тълкува като:

1.       1. Временно завладяване на чужда територия чрез военна сила.

2.       2. Временно блокиране на граждански обект поради несъгласие с работодателя или в знак на обществен протест.

Е, едва ли „Ранобудните студенти“ завладяват територията на ВУЗ-а си чрез военни действия. Това е повече от ясно. Но определено блокират част от университета в знак на протест. И това е основната им задача и цел – чрез окупацията на дадена аудитория/зала да покажат, че са недоволни от управлението на университета, от обучението, от политиката, от управляващите и т.н. И тъй като вече 146-и ден (вкл. днес) на територията на столицата протичат протестни действия без да има някакъв ефект и някакъв отзвук от страна на все още действащия  кабинет на Орешарски, може би окупацията е най-благоприятният начин за протест.  А може и да не е, но поне по този начин ще засегне пряко някой – я ръководството на ВУЗ-а, я някой от някое Министерство, я нечий друг интерес, та поне най-сетне да се случи нещо, да има някаква полза от целия този бунт.

Разбира се, че ще има определена група, която няма да подкрепи този начин на възмущение, тъй като има студенти, които искат да учат и да желаят имат нормален учебен процес. Други ще кажат, че университетът не е територия за протестни действия, защото е място за просвета и култура.

Но каква просвета, каква култура има нашите ВИСШИ УЧЕБНИ ЗАВЕДЕНИЯ? Методите и формите на обучение са от стари, по-стари – автори, учебници, критики  и прочие са същите, каквито са били преди около 50 години. Лекциите са в стил „назубри този учебник и ще си вземеш изпита“, „купете си моя учебник/книга и ще имате 6-ца“. Упражненията – презентации, реферати, план-конспекти, които са препредаване на материала от дадена книга, респективно на даден преподавател, от когото пряко зависи вземането на съответния изпит. Никаква мисъл, дори никакви наченки на такава. И вкрайна сметка, когато се наложи вече бившият студент да излезе на пазара на труда, той не умее нищо, сякаш 4 години е спал непробудно сладък зимен сън. В обобщение – хвърлени на вятъра пари, пропиляно време, похабени нерви. Затова ли майки и бащи дават последната си стотинка за образование на детето си? Затова ли тези хора мизерстват, за да могат да осигурят „бъдещето“ на отрочето си?

А какво става в Западните държави – те наливат пари, за да правят „мозъци“, които да са конкурентноспособни, дават пари за стажове и практики, с които студентите да приложат научените теоретични знания.  А България какво? Все орязани пари за образование, никакви практически насочени стажове, никакво практически насочено обучение, само суха престаряла теория. Или  с други думи – никакво образование, никаква култура, никаква просвета.

Дали са прави, или не „ранобудните“ - “Ще поживеем и ще видим“. Но, имайки предвид значението на друмата „окупация“, за момента мисля, че това е най-добрият начин съвременните студенти да изкажат позицията си, да покажат възмущението си от цялата картинка в страната ни. Или може би да окупират Парламента?



Тагове:   две,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: my2point
Категория: Лични дневници
Прочетен: 6297
Постинги: 5
Коментари: 1
Гласове: 3
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930